Actueel

Ware beloftes beginnen bij Yugen

Een merkstrategie- en impactbureau dat bedrijven helpt hun positieve veranderkracht te ontdekken én zowel in- als extern te realiseren. Dát was er nog niet, concludeerde merkstrateeg Mirte Stut. Dus vormde ze een coalitie vakspecialisten om deze uitdaging aan te gaan: Yugen. Om echte verandering te realiseren met heldere merkbeloftes, recht vanuit het hart. Met de vernieuwende binnen=buiten-aanpak, helpt Yugen bedrijven de wereld daadwerkelijk een stukje groener en gelukkiger te maken. Mirte bespreekt dit hemelbestormende initiatief met Madelon Engelen, oprichter van Firma Twist én partner van Yugen. 

Madelon: ‘Yugen is een feit! Hoe voel je je daarover?’

Mirte: ‘Ik heb heel veel zin om aan de slag te gaan! We hebben een heel goed gevoel over de kracht die samenkomt met deze mix van mensen. Yugen is uniek in het combineren van drie belangrijke disciplines: merkstrategie, organisatiecultuur & maatschappelijke impact.
Jij en Christine zijn onze impactmakers, Trudelies versterkt met mij de merkstrategie en Annemarie en Derk zijn gespecialiseerd in organisatiestrategie. Met Marc Oosterhout als ambassadeur, hebben we een dreamteam met een bak aan ervaring waar we heel goed mee binnenkomen. Op CEO-level krijgen we veel enthousiaste reacties op deze coalitie.’ 

Madelon: ‘Waarom vond je dat Yugen er moest komen?’

Mirte: Je ziet dat veel merkbeloftes niet waargemaakt worden. Er vindt vaak geen structurele verandering plaats omdat dat vraagt om een meer intensieve aanpak en een lange termijnvisie en commitment. En het ís ook moeilijk. Maar er ligt ook een grote behoefte bij opdrachtgevers, want heel veel bedrijven worstelen met hun toekomstverhaal en hoe ze zich verhouden tot maatschappelijke vraagstukken. Hoe ontwikkel je een duurzame relevante merkbelofte? En maak je die vervolgens waar? Hoe kan jouw organisatie de wereld daadwerkelijk een beetje groener, gezonder en gelukkiger maken.’

Madelon: ‘En wat was jouw persoonlijke motivatie?’

Mirte: ‘Al een tijdje liep ik rond met het idee dat iedereen ’t verschil kan maken. Ik dus ook. Ik wilde daarvoor mijn kennis en ervaring gaan inzetten. Er is enorm veel creativiteit en denkkracht. En dat wordt nog lang niet altijd gebruikt voor ‘de goede zaak’ en daar verbaas ik me over. Hoe mooi zou het zijn als we die krachten kunnen bundelen om impact te maken? Geen rapporten voor in laatjes en hoog-over-verhalen die niet landen. Wél scherpe inzichten die de juiste snaren raken. Zo komt verandering op gang. Maar om dat voor elkaar te krijgen had ik meer mensen nodig. Vakspecialisten, experts op hun gebied.’

Madelon: ‘En toen dacht je aan ons!’

Mirte: ‘Door Marc van Oosterhout werd ik getipt op Firma Twist. Jullie hebben al jarenlang ervaring met maatschappelijke verandering.’

Madelon: ‘Vijf jaar om precies te zijn! Deze zomer vieren we ons jubileum.’

Mirte: ‘Alvast gefeliciteerd!’

Madelon: ‘Dankje, haha. Uiteindelijk hebben wij elkaar ontmoet in grand-café Dauphine waar we koffie gingen drinken samen met mijn compagnon Christine. Hoe lang is dat nu geleden? Een halfjaar, zoiets?’

Mirte: ‘Langer, ik denk wel een jaar. We hadden meteen een hele fijne klik.
Jullie waren precies wat ik zocht.’

‘Met het optimisme van Yugen maken we organisaties toekomstbestendig. Wij gaan hen helpen zich weer verbonden te voelen met de wereld. Want wie zich verbonden voelt met zijn omgeving, begrijpt hoe belangrijk het is om er goed voor te zorgen.’

Madelon: ‘Jullie zijn ons ‘commerciële’ zusje. In het ideale scenario komt er bij een van ons een verandervraag binnen. Firma Twist is gespecialiseerd in verandering, maar in samenwerking met Yugen hebben we alle expertise in huis om merkbeloftes zowel in- als extern te verankeren. Of, zoals Mirte het heeft genoemd: de ‘binnen=buiten aanpak.’

Mirte: ‘De binnen=buiten aanpak gaat uit van het idee dat als je jouw merkstrategie op alle terreinen doorvoert, je meer impact oogst. Wij zaaien de merkstrategie, planten de organisatiecultuur en oogsten maatschappelijke impact. Want echte impact maak je pas als je strategie en verhaal ook in de organisatie verankerd wordt, de hele organisatie meebeweegt én resultaten voor mensen, natuur en maatschappij concreet zichtbaar, tastbaar en meetbaar zijn. Ook belangrijk voor het aantrekken van talent en andere stakeholders. Deze generatie wil niet alleen maar nemen, maar ook teruggeven. Is het bedrijf waarvoor ik werk wel oké?’

Madelon: ‘Ik vind het echt zonde om miljoenen te stoppen in reclamecampagnes die niemand gelooft en die niet leiden tot echte verandering. Uiteindelijk doet het meer afbreuk aan de geloofwaardigheid, dan dat het bijdraagt aan het vertrouwen dat je doet wat je zegt. In deze tijd vinden mensen het belangrijk dat je ernaar streeft om écht impact te maken. Iedereen zoekt naar zingeving, naar een manier om verschil te maken. We voelen allemaal dat het niet meer kan zoals we het nu doen. Ook bedrijven zijn zich bewust dat ze moeten veranderen, maar tasten nog in het duister over de te volgen route. En wij hebben daar wel ideeën over’

Mirte: ‘Door op zoek te gaan naar een relevante maatschappelijke merkbelofte die richting geeft, maar ook betekenis geeft en impact maakt. Onze drie pijlers zijn: zaaien, planten en oogsten. Onze doorgewinterde strategen en impactmakers ontwikkelen een sturende, slimme, creatieve en betekenisvolle merk- en veranderstrategie die complexiteit vereenvoudigt, inspireert en beklijft. Hiermee zaaien we een nieuwe organisatiecultuur. Brandstof om de wereld mooier te maken.

Onze cultuur-experts zetten de verandering van binnenuit in beweging. Met onze Organisatiecultuur Kickstart Modules steken ze de hele werkvloer aan met de kakelverse Yugen-strategie. Want echte impact maak je pas als de hele organisatie meebeweegt. Onze impactmakers rusten niet voordat resultaten voor merk, mensen, natuur en maatschappij zichtbaar en tastbaar zijn. Want merken die niets anders oogsten dan winst, plegen roofbouw op de wereld. Yugen-merken en organisaties geven ook terug. Maken hun idealen concreet. Meetbaar. Waar. En zo maken bedrijven en organisaties de wereld daadwerkelijk een beetje groener, gezonder en gelukkiger.’

Madelon: ‘Sterk staaltje strategie, als je het mij vraagt! Tot slot, waarom heb je voor de naam Yugen gekozen?’

Mirte: ‘Yugen is een Japans begrip. De betekenis komt in de buurt van: verbondenheid met de wereld om je heen en je één voelen met de natuur. Daarvoor moet je eerst oog hebben voor alles om je heen. Veel organisaties zijn dat uit het oog verloren. Met het optimisme van Yugen maken we hen toekomstbestendig. Wij gaan hen helpen zich weer verbonden te voelen met de wereld. Want wie zich verbonden voelt met zijn omgeving, begrijpt hoe belangrijk het is om er goed voor te zorgen.’

Nieuwsgierig? Bezoek de website van Yugen

 

KENNISMAKEN?

Stuur ons een berichtje